ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до рішення Личківської сільської ради від 15.12.2023 р. № 1418-25/VIII
«Про сільський бюджет Личківської сільської ради
на 2024 рік »
Формування місцевого бюджету Личківської сільської ради ,здійснюється в умовах воєнного стану. Війна змінила традиційні форми та підходи до процесу аналізу та прогнозування економічного і соціального розвитку країни. Відсутність повної поточної статистичної інформації та додаткові джерела невизначеності, у першу чергу щодо тривалості та наслідків бойових дій, фактично унеможливили процес прогнозування у традиційній до війни формі та розрізі показників. У зв’язку з цим процес прогнозування здійснюється в режимі реального часу в умовах високого ступеня невизначеності та непередбачуваності у сфері національної та регіональної безпеки. Бюджет Личківської сільської ради на 2024 рік розроблено відповідно до Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», статті 15 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», статей 75, 76, 77 і пункту 221 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України, Закону України «Про Державний бюджет України на 2024 рік», постанови Кабінету Міністрів від 11 березня 2022 року № 252 (зі змінами) «Деякі питання формування та виконання місцевих бюджетів у період воєнного стану», Податкового кодексу України. Основних прогнозних макропоказників економічного i соціального розвитку України на 2023 — 2024 роки та окремих припущеннях, закладених до прогнозних розрахунків, які наведені у листі Міністерства економіки України від 29.06.2023 №3011-05/31540-03, особливостей складання проектів місцевих бюджетів на 2024 рік, доведених листом Міністерства фінансів України від 16.08.2023 №05110-08-6/22354, інших законодавчих актів.
Аналіз тенденцій соціально-економічного розвитку нашої громади свідчить, що економіка громади розвивається під впливом складних i незавжди передбачуваних процесів, зумовлених наслідками через дії воєнного стану.
Однак економічна стабільність нашої громади забезпечується діяльністю суб'єктів господарської діяльності, представленими підприємствами комунального господарства, сільського господарства, торгівлі та сфери послуг, великого, малого та середнього бізнесу.
Інформація про соціально-економічний стан Личківської сільської ради на 2024 рік
У лютому 2022 року розпочалося повномасштабне вторгнення Російської Федерації в Україну. 24 лютого 2022 року Указом Президента України введено воєнний стан, який продовжено i дотепер. Невизначеність тривалості та наслідків бойових дій унеможливили провести ефективний процес прогнозування соціально- економічного розвитку громади.
Аналіз тенденцій соціально-економічного розвитку громади свідчить, що економіка громади розвивається під впливом складних і не завжди передбачуваних процесів, зумовлених наслідками соціально-економічних змін в країні.
Економічна стабільність громади забезпечується діяльністю суб'єктів господарської діяльності, представленими сільськогосподарськими, нафтогазодобувними підприємствами, підприємствами торгівлі та сфери послуг, малим та середнім бізнесом.
Найбільшими платниками податків на території сільської ради є:
- юридичні : АТ "Укргазвидобування"; ТОВ "Перша Українська газонафтова компанія"; АТ "Укртрансгаз"; ВОКМС Личківської сільської ради; сфг "Ткач"; сфг "Руслан".
- фізичні особи – підприємці : Білоус А.В.; Гарнага А.В.
Доходи бюджету
Дохідну частину бюджету Личківської сільської ради на 2024 рік розроблено на основі норм Податкового і Бюджетного кодексів України, іншого чинного законодавства із врахуванням децентралізації.
При прогнозуванні дохідної частини бюджету сільської ради на 2024 рік було враховано:
- статистичні показники, які використовуються при розрахунку прогнозних надходжень податків та зборів за 2023 рік, очікувані макропоказники Мінекономрозвитку на 2024 рік;
- зміни податкового законодавства щодо індексації ставок, виражених у абсолютних значеннях;
- соціально-економічний розвиток сільської ради;
- застосування ставок місцевих податків i зборів з 1 січня 2024 року, згідно рішення cecii Личківської сільської ради від 23.06.2023 № 1326-20/VIII «Про встановлення податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, №1325-20/VIII «Про встановлення місцевих податків та зборів » та № 1327-20/VIII «Про встановлення плати за земмлю та пільг із сплати земельного податку на 2024 рік» на території Личківської сільської ради»;
- зарахування до місцевих бюджетів 100 відсотків єдиного податку, що сплачується платниками єдиного податку ;
- розмір прожиткового мінімуму, мінімальної заробітної плати та посадового окладу (тарифної ставки) працівника I тарифного розряду Єдиної тарифної сітки;
- очікуване виконання дохідної частини місцевого бюджету за результатами 11 місяців 2023 року та фактичне виконання бюджету за 2022 рік;
- ставки акцизного податку на пальне, які визначені Законом України «Про внесення змін до розділу XX «Перехідні положения» Податкового кодексу України щодо ставок акцизного податку на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану» (peєcmp №7668-двід29.08.2022);
- інформацію структурних підрозділів сільської ради, а також певних підприємств, установ та організацій, що сплачують податки і збори до бюджету селищної ради;
- інші зміни до законодавства, що впливають на показники місцевих бюджетів та міжбюджетних трансфертів.
Відповідно до статті 77 Бюджетного кодексу України, при формуванні та затвердженні сільського бюджету на 2024 рік враховані обсяги міжбюджетних трансфертів (освітня субвенція та базова дотація), визначені у Законі про Державний бюджет України на 2024 рік.
Прогнозний обсяг дохідної частини місцевого бюджету Личківської сільської ради на 2024 рік, з врахуванням трансфертів , становить 77 065 722 грн., в тому числі за загальним фондом – 76 700 232 грн. та спеціальним – 368 490 грн.
Виходячи з вищевикладеного, загальний обсяг мiжбюджетних трансфертiв, що надаються сільському бюджету передбачено у сумi 18 056 885 грн, у тому числi:
- освiтня субвенцiя – 18 049 100 грн,
- інша субвенція – 7 785 грн,
Прогноз доходів сільському бюджету на 2024 рік обраховано (без урахування трансфертів) у сумі 59 008 837 грн., у тому числі сума доходів:
- загального фонду – 58 643 347 грн.,
- спеціального фонду – 365 490 грн.
Ресурси загального фонду бюджету Личківської сільської територіальної громади на 2024 рік
Прогнозовані показники доходів місцевих бюджетів на 2024 рік (без урахування трансфертів) порівняно із очікуваними надходженнями у 2023 році збільшено на 2 780 038 грн., або на 104,9 %, у тому числі по:
загальному фонду – збільшено на 4 929 523 грн.,
спеціальному фонду – зменшено на 3 044 425 грн.
Основним джерелом надходжень загального фонду є податок на доходи фізичних осіб, що становить 35,5 % від прогнозного показника доходів загального фонду сільського бюджету на 2024 року.
При формуванні бюджету враховано рішення Уряду щодо встановлення мінімальної заробітної плати з 1 січня у розмірі 7 100,00 грн., та з 1 квітня 8000,00 грн., на місяць та посадового окладу працівника І тарифного розряду ЄТС – з 1 січня 3195,00 грн., та з 1 квітня 3600,00 грн.
Відповідно до норм Податкового кодексу основним показником для розрахунку прогнозних надходжень податку на доходи фізичних осіб виступає показник витрат на оплату праці (ВОП), який включає в себе:
фонд оплати праці найманих працівників (ФОП);
допомога по тимчасовій непрацездатності, що виплачується за рахунок фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування;
винагорода за цивільно-правовими договорами.
Розрахунок прогнозу надходжень податку на доходи фізичних осіб на 2024 рік розрахований із урахуванням прогнозного обсягу фонду оплати праці (зростання оплати праці найманих працівників бюджетної сфери та приватного сектору), рівня середньої заробітної плати, а також бази та ставок оподаткування доходів фізичних осіб.
Основні чинники, які вплинуть на надходження податку на доходи фізичних осіб:
застосування єдиної ставки (18%) оподаткування доходів фізичних осіб;
підвищення мінімальної заробітної плати та прожиткового мінімуму;
зниження податкового навантаження на громадян, за рахунок надання податкової соціальної пільги на рівні 50% прожиткового мінімуму;
легалізація виплати заробітної плати та інше.
Прогнозні показники податку на доходи фізичних осіб на 2024 рік становлять 27 238 761 грн. Податок збільшено і становить 120,4 % до очікуваного показника 2023 року.
Податок на прибуток підприємств та фінансових установ комунальної власності – 2 500 грн. Податок збільшено в порівнянні до 2023 року на загальну суму 278 грн.(112,5 %);
13030100 - Рентна плата за користування надрами для видобування інших корисних копалин загальнодержавного значення – 1 710 грн. Податок збільшено в порівнянні до 2023 року на загальну суму 5 грн.(100,3 %);
13030700 - Рентна плата за користування надрами для видобування нафти в сумі 145 650 грн. Податок зменшено в порівнянні до 2023 року на загальну суму 272 183 грн.;
13030800 - Рентна плата за користування надрами для видобування природного газу в сумі 11 230 620 грн. Податок зменшено в порівнянні до 2023 року на загальну суму 1 277 948 грн.;
13030900 - Рентна плата за користування надрами для видобування газового конденсату в сумі 249 540 грн. Податок зменшено в порівнянні до 2023 року на загальну суму 174 888 грн.;
Розрахунок прогнозної суми надходжень від акцизного податку з вироблених, ввезених та реалізації суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів до сільського бюджету на 2024 рік здійснено з урахуванням надходжень за 2023 рік. Прогнозна сума надходжень акцизного податку складе 191 406 грн.
Розрахунок прогнозованої суми податку на майно, зокрема плати за землю на 2024 рік проведено у розрізі юридичних та фізичних осіб за видами земельного податку та орендної плати за земельні ділянки комунальної власності.
Надходження податку на майно (плати за землю) зумовлено:
проведення інвентаризації земельних ділянок, наданих у користування та оренду, після прийняття коефіцієнта індексації у січні місяці 2024 р.;
проведення індексації нормативної грошової оцінки землі;
перегляд укладених угод на оренду землі та розмір орендної плати.
Прогнозований показник податку на майно (плата за землю) до місцевого бюджету на 2024 рік становить 6 145 340 грн.
Розрахунок прогнозної суми податку проведено у розрізі юридичних та фізичних осіб за видами земельного податку та орендної плати :
земельний податок – 2 587 810 грн, що сплачується:
юридичними особами – 828 750,00 грн., фізичними особами –
1 759 060 грн.
орендна плата – 3 557 530 грн, що сплачується:
юридичними особами – 2 950 530 грн., фізичними особами –
600 000 грн.
Розрахунок прогнозної суми податку на нерухомість (податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки)на 2024 рік проведено у розрізі об’єктів житлової та комерційної нерухомості, юридичних та фізичних осіб, а також з урахуванням площі об’єктів і становить 1 535 335 грн.
Прогнозна сума єдиного податку на 2024 рік становить
11 309 385 грн. збільшується порівняно із очікуваним показником
2023 року на 643 711 грн, або на 106,0 відсотка.
Прогноз неподаткових надходжень (штрафні санкції, адміністративні послуги, державне мито) обрахований у сумі 33 100 грн. Розрахунки здійснено на підставі динаміки надходжень за попередні роки.
Надходження до спеціального фонду сільського бюджету на 2024 рік, без врахування міжбюджетних трансфертів, плануються на загальну суму 365 490 грн.
Основним джерелом доходів спеціального фонду є власні надходження бюджетних установ. Загальний обсяг таких надходжень у 2024 році планується у сумі 319 160 грн., а саме від надходжень : батьківської плати за харчування вихованців у дошкільних навчальних закладах – 127 550 грн., батьківської плати за навчання учнів у школі – 110 860 грн., плата за послуги по водопостачанню – 34 550 грн. та плати за оренду держмайна бюджетних установ – 46 200 грн.
Надходження екологічного податку, який справляється за викиди в атмосферне повітря забруднюючих речовин стаціонарними джерелами забруднення – складуть 46 330 грн.
IV. Пояснення до основних положень проекту рішення та пропонованих обсягів видатків щодо функцій та програм
При розрахунку видаткової частини бюджету враховано основні прогнозні макропоказники економічного і соціального розвитку та підвищення розмірів державних соціальних стандартів.
У проєкті бюджету на 2024 рік передбачено розмір мінімальної заробітної плати у сумі : з 01 січня 2024 року – 7 100,00 грн., з 01 квітня 2024 – 8000,00 грн.
Розмір посадового окладу працівника І тарифного розряду ЄТС з 1 січня встановлено – 3 195,00 грн., з квітня – 3 600,00 грн.
Видатки на оплату комунальних послуг та енергоносіїв (КЕКВ 2270) розраховано з урахуванням прогнозного зростання тарифiв на енергоносiї та прогнозного iндексу цiн виробникiв на 2024 рiк в середньому на коефіцієнт 1,125 .
V. Прогноз показників видатків на 2024 рік
В основу формування розрахункових показників сільського бюджету покладено вимоги Бюджетного та Податкового кодексів України, Закон України «Про Державний бюджет України на 2024 рік», роз’яснення Міністерства фінансів України та інших чинних нормативно-правових актів України. В першу чергу при формуванні видаткової частини прогнозу бюджету враховано вимоги статті 77 Бюджетного кодексу України щодо забезпечення потреби в коштах на оплату праці працівників бюджетних установ відповідно до встановлених законодавством України умов оплати праці та розміру мінімальної заробітної плати, на проведення розрахунків за електричну та теплову енергію, водопостачання, водовідведення, природний газ та послуги зв'язку, які споживаються бюджетними установами.
Враховані також обсяги видатків, необхідні для забезпечення стабільної роботи установ та закладів соціально –культурної сфери, надання соціальних гарантій для малозахищених категорій громадян, підтримки в належному стані об’єктів житлово –комунального господарства.
Видатки бюджету громади обраховані відповідно до мережі головних розпорядників бюджетних коштів на підставі бюджетних запитів головних розпорядників.
Прогнозний обсяг видатків місцевого бюджету становить 76 376 722 грн, в тому числі: загального фонду – 75 700 232 грн, спеціального фонду – 676 490 грн.
Державне управління
На утримання апарату сільської ради по загальному фонду бюджету на 2024 рік, планується передбачити видатки в сумі – 15 503 637 грн.
За бюджетною програмою «Організаційне, інформаційно-аналітичне та матеріально-технічне забезпечення діяльності обласної ради, районної ради, районної у місті ради (у разі її створення), міської, селищної, сільської рад» видатки планується передбачити видатки у сумі – 12 675 435 грн., у т. ч. видатки загального фонду – 12 629 235 грн, спеціального фонду – 46 200 грн.
За бюджетною програмою «Керівництво і управління у відповідній сфері у містах (місті Києві), селищах, селах, об’єднаних територіальних громадах» планується передбачити кошти в обсязі – 2 093 161 грн, ( Відділ освіти – 950 725 грн, фінансовий відділ – 1 142 436 грн.).
За бюджетною програмою «Інша діяльність у сфері державного управлння» планується передбачити кошти в обсязі – 735 041 грн.
Освіта
У сільському бюджеті на 2024 рік видатки на галузь «Освіта» планується передбачити - 41 296 755 грн, у тому числі видатки за рахунок освітньої субвенції із державного бюджету визначені у сумі 18 049 100 грн.
За бюджетною програмою «Надання дошкільної освіти»
видатки сільського бюджету передбачені в обсязі – 8 652 807 грн, у т. ч. видатки загального фонду – 8 525 257 грн, спеціального фонду – 127 550 грн.
За бюджетною програмою «Надання загальної середньої освіти закладами загальної середньої освіти за рахунок коштів місцевого бюджету» передбачити кошти в обсязі – 12 319 381 грн, в т.ч. кошти загального фонду – 12 208 521 грн, спеціального – 12 319 381 грн.
За бюджетною програмою « Надання загальної середньої освіти закладами загальної середньої освіти за рахунок освітньої субвенції » кошти передбачено в сумі- 18 049 100 грн. Фонд заробітної плати педагогічним працівникам прорахований, за рахунок коштів освітньої субвенції, в сумі – 18 049 100 грн, (КЕКВ 2111 Заробітна плата – 14 768 390 грн, КЕКВ 2120 Нарахування на оплату праці – 3 280 710 грн).
За бюджетною програмою «Забезпечення діяльності інших закладів у сфері освіти» - 1 496 411 грн,(централізована бухгалтерія до якої входить група обслуговування).
Видатки закладів позашкільної освіти закладами позашкільної освіти, заходи із позашкільної роботи з дітьми складають 775 436 грн,.
Соціальний захист та соціальне забезпечення
Видатки загального фонду сільського бюджету по галузі «Соціальний захист та соціальне забезпечення» на 2024 рік передбачено в сумі – 3 550 487 грн, а саме:
- по програмі «Підтримки Комунального закладу Центр надання соціальних послуг Личківської сільської ради на 2023 – 2025 роки» - 2 102 702 грн,( для утримання Центру надання соціальних послуг Личківської сільської ради);
- по програмі «Програма оздоровлення та відпочинку дітей Личківської сільської ради на 2023 - 2025 роки» - 95 000 грн.;
- по програмі « Програма фінансування забезпечення надання соціальних гарантій фізичним особам, які надають соціальні послуги громадянам похилого віку, особам з інвалідністю, дітям з інвалідністю, дітям з інвалідністю, хворим, які не здатні до самообслуговування і потребують сторонньої допомоги на 2023 – 2025 роки» - 190 000 грн.;
- по програмі «Комплексна програма соціального захисту населення Личківської сільської територіальної громади на 2023-2025 роки» - 535 000 грн.;
- на пільгове медичне обслуговування осіб, які постраждали внаслідок ЧАЕС (за рахунок іншої субвенції з місцевого бюджету) – 7 785 грн.;
- по програмі «Програма соціального захисту та підтримки дітей у Личківській територіальній гроаді на 2024 – 2026 роки» - 100 000 грн.
- на організацію та проведення громадських робіт – 20 000 грн.;
- по програмі «Програма підтримки членів сімей загиблих (померлих) ветеранів війни, членів сімей загиблих (померлих) Захисників і Захисниць України мешканців Личківської сільської територіальної громади «Родини Героїв» на 2023-2025 роки» - 500 000 грн.
Культура і мистецтво
Видатки сільського бюджету по галузі «Культура» на 2024 рік становитимуть – 3 698 715 грн, з них по загальному фонду – 3 698 715 грн, спеціальному – 0,00грн.
Видатки загального фонду за бюджетною програмою «Забезпечення діяльності бібліотек» передбачені у сумі – 771 360 грн.
За бюджетною програмою «Забезпечення діяльності палаців i будинків культури, клубів, центрів дозвілля та iнших клубних закладів» передбачено видатки у загальній сумі – 972 913,00 грн, у т. ч. загального фонду – 2 872 355 грн, спеціального фонду – 0,00 грн.
На виконання Програми відзначення пам'ятних дат, визначних історичних подій, релігійних свят, ювілеїв та вшанування видатних людей Личківської ТГ на 2024 рік – 100 000 гривень.
Фізична культура і спорт
Для підтримки розвитку фізичної культури і спорту , з метою реалізації Програми розвитку фізичної культури і спорту на 2024 роки у Личківській сільській територіальній громаді виділено кошти в сумі 100 000 грн. на придбання спортивної форми для футбольної команди та матеріального забезпечення виїзних матчів, а також придбання спортивного інвентарю та інших заохочувальних призів.
Житлово-комунальне господарство
Видатки загального фонду за бюджетною програмою «Організація благоустрою населених пунктів» на 2024 рік ,передбачено у сумі – 3 432 495 грн., у тому числі, на оплату праці з нарахуваннями – 683 464 грн (робітникам по благоустрою населених пунктів громади), на енергоносії – 640 231 гривень.
Одержувачем коштів по даній галузі є Комунальне підприємство «Личкове» поточний трансферт складає 708 800 грн..
Видатки за бюджетною програмою «Забезпечення діяльності водопровідно-каналізаційного господарства» на 2024 рік, передбачено у сумі – 1 282 455 грн., в т.ч. загальний фонд – 1 247 905 грн., спеціальний фонд – 34 550 грн. (Оплата електроенергії – по загальному фонду 936 905 грн., по спеціальному фонду – 34 550 грн.)
Одержувачем коштів по даній галузі є Комунальне підприємство «Личкове» поточний трансферт складає 311 000 грн..
Економічна діяльність
Видатки загального фонду за бюджетною програмою «Утримання та розвиток автомобільних доріг та дорожньої інфраструктури за рахунок коштів місцевого бюджету» на 2024 рік, передбачені у сумі - 3 439 000,00 грн.
В межах даної програми планується частково провести ремонт доріг місцевого значення.
Видатки загального фонду за бюджетною програмою «Здійснення заходів із землеустрою планується передбачити в сумі – 1 000 000,00 грн.
Інша діяльність
За бюджетною програмою « Заходи із запобігання та ліквідації надзвичайних ситуацій та наслідків стихійного лиха » - 100 000,00 грн, ( на забезпечення Програми формування місцевого резерву продовольства Личківської сільської ради для забезпечення продовольчих потреб в умовах воєнного стану на 2024 рік).
За бюджетною програмою «Резервний фонд» у сільському бюджеті на 2024 рік передбачені видатки загального фонду у сумі - 200 000,00 грн.
Фонд охорони навколишнього природного середовища
На фінансування видатків по охороні та раціональному використанню природних ресурсів, ліквідації забруднення навколишнього природного середовища та по іншій діяльності у сфері охорони навколишнього природного середовища по спеціальному фонду за КПКВК 0218340 «Природоохоронні заходи за рахунок цільових фондів » (КЕКВ 2240) передбачені кошти в сумі 46 330 грн. на оплату послуг для підгортання побутових відходів та розгортання снігових заметів та знищення бур`янів, озеленення населених пунктів територіальної громади.
Міжбюджетні трансферти до районного бюджету
Обсяг міжбюджетних трансфертів, що передаються до бюджету Магдалинівської селищної ТГ визначено в сумі 3 400 848 грн. з них:
|
на функціонування Комунального закладу «Магдалинівська центральна районна лікарня» Магдалинівської селищної ради Дніпропетровської області |
1 546 623 |
|
на функціонування Комунального некомерційного підприємства «Магдалинівський районний центр первинної медико-санітарної допомоги» Магдалинівської селищної ради Дніпропетровської області |
1 465 594 |
|
на функціонування Комунальної установи «Трудовий архів» |
140 000 |
|
на функціонування Комунального закладу "Центр професійного розвитку педагогічних працівників" Магдалинівської селищної ради |
248 631 |
Обсяг міжбюджетних трансфертів, що передаються до обласного бюджету визначено в сумі 15 000 грн. на створення і використання матеріальних резервів для запобігання та ліквідації надзвичайних ситуацій техногенного і природного характеру та їх наслідків.
Начальник фінансового відділу Юлія УЛАНОВА